Njuter av Koster

Så var det åter dags att äntligen komma tillbaka till Kosteröarna. Jag älskar denna plats! I onsdags tog vi bilen till Strömstad, jag och mamma. Färjan över till sydkoster, där våra cyklar väntade. Många bekanta ansikten! Efter uppackning i stugan cyklade vi till ateljén där vi har våra yogaklasser. Det blev yinyoga och härlig pranayama. Maria pratade om koshas, pranamaya kosha och annamaya kosha. Prana, … Fortsätt läsa Njuter av Koster

Yogans effekter- Parshva konasana

Parshva konasana görs öppen och vriden. Rörelsen utförs efter tri konasana och är till viss del lik denna men djupare. En del kallar dem A och B, jag har alltid lärt mig dem med Utthita och Parivrtta framför, dvs. öppen resp vriden. Den första skillnaden mot trikonasana är att parsvakonasana har det främre benet böjt 90 grader. Utthita Parsvakonasana – Utsträckt sidoställning – extended side … Fortsätt läsa Yogans effekter- Parshva konasana

Yogans effekter – Trikonasana

Den tredje stående rörelsen i Ashtanga Vinyasa serien heter Tri Konasana, eller triangeln. Man gör den på två sätt, öppen UTTHITA och vriden PARIVRTTA triangel. Utthita Tri konasana – Utsträckta triangeln – Triangle Utthita=Uppåtgående, utsträckt, öppen Tri= tre Kona=Vinkel Parivrtta Tri Konasana – Vridna triangeln – Revolved triangle Parivrta=runtsnurrade, vriden, roterad Tri= tre Kona=vinkel Effekter: Stärker musklerna i lår, vader, hamstrings Frigör spänningar i ryggen … Fortsätt läsa Yogans effekter – Trikonasana

Yogans effekter – Hasta Padangusthasana & Pada Hastasana

Veckan som har gått har varit varierande tidiga morgnar. Oftast har jag varit uppe innan fem och varit på mattan halv sex. Att göra Pranayama på morgonen är fantastiskt. Jag får inte riktigt till någon lång praktik av asana på morgonen då tiden är knapp. Men imorse yogade jag innan klassen och gjorde hela primary. Härligt! I yogafördjupningen ska vi till nästa vecka i januari … Fortsätt läsa Yogans effekter – Hasta Padangusthasana & Pada Hastasana

OM, AUM

Börjar helgen med #pranayama andningsövningar. Jag har fått en egen pranayam anpassad för mig. Idag övade jag extra på mina OM, även kallade AUM På kursen pratade vi mycket om detta mantra. Vi fick också göra 108 st i en praktik. Väldigt speciellt och för mig en olustig känsla. Jag gillade inte det! Det var stressande och mitt mind blev bara mer ofokuserat och stressat … Fortsätt läsa OM, AUM