Yogans Effekter – Utthita Hasta Padanghustasana & Utthita Parsvasahita

Utthita Hasta Padangusthasana – Utsträckt ben i stående ben
Utthita=Kraftig tänjning
Hasta=Hand
Pada=fot
Angusth=Stortå

Uttthita Parsvasahita – utsträckt ben åt sidan
Utthita=kraftig tänjning
Parsva – sida
Sahita=tillsammans med, åtföljd

Utthita Eka Padasana – utsträckt ben
Utthita=kraftig
Eka=en, singel, ensam, bara
Pada=Fot

Effekter:
Stärker benmusklerna och gör höften och ryggen smidig. Har positivverkan på balanssinnet, balansen gör denna asana stadig. När man jobbar i kraftigt muskellås avlägsnas fett vid mage och magen. Njurarna stärks och renas.

Teknik:
Man står i Samasthiti och lyfter först upp det högra benet. När man blivit van lyfter man benet rakt upp mot handen som greppar stortån. Därefter fäller man fram kroppen med hakan i strävan mot skenbenet. Blicken på stortån, aktiv hela tiden i ståbenet och höften parallell, andas fem andetag.
Därefter går man upp med överkroppen och sträcker ut benet i sidan till Utthita Parsvahita, där man försöker ha benet så mycket som möjligt ut i 90 grader från höften. 5 andetag här.
Sedan kommer man fram med benet och fäller över igen för att sedan sätta båda händerna i höften och sträcka ut benet rakt ut i fem andetag i Utthita Eka Padasana. Repetera vänster ben!

Notering:  Innan man övat upp smidigheten och balansen kan man ha benet böjt och då håller man tag om knät på utsidan.  Ett tips i att hitta balansen är att greppa foten från utsidan så man behåller rakheten i höften. Det kan också vara en hjälp att titta antingen snett uppåt eller ner mot golvet i början. Att ha ståbenet rakt och aktivt hjälper balansen, man aktiverar lårmusklerna upp mot höften. Ibland använder jag ett rep för nybörjare i denna position, de får då ha repet runt benet som sträcker för att kunna göra denna asana i sträckt position. Man kan tänka att benet aktiveras i kraft i golvet och i kraft i bandet. När man tar ut benet i sidan händer det ibland att jag sträcker ut armen rakt ut i sidan. Ej traditionsenligt men en bra hjälp om det vinglar.

Vinyasa:
Samasthiti
EKAM andas in vänster hand på höften och lyft upp höger ben.
DVE andas ut fäll ner mot höger ben 5 BR
TRINI andas in kom upp med överkroppen
CHATVARI andas ut med benet till höger 5 BR
PANCHA andas in kom fram med benet
SAT andas ut med hakan mot benet
SAPTA andas in och lyft överkroppen, sätt händerna i höften andas 5 BR med inandningen som man började med.
På sista utandningen sätt ner benet
ASHTAU andas in höger hand på höften & lyft upp vänster ben.
NAVA andas ut fäll ner mot vänster ben 5 BR
DaSHA andas in kom upp med överkroppen
EKADASHA andas ut med benet till vänster 5 BR
DVADASHA andas in kom fram med benet
TRAYODASHA andas ut med hakan mot benet
CHATURDASHA andas in och lyft överkroppen, sätt händerna i höften andas 5 BR med inandningen som man började med.
På sista utandningen sätt ner benet
Samashiti

13254219_1071589849621752_5977518989676819518_n

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.