Yogans effekter- Parshva konasana

Parshva konasana görs öppen och vriden. Rörelsen utförs efter tri konasana och är till viss del lik denna men djupare.
En del kallar dem A och B, jag har alltid lärt mig dem med Utthita och Parivrtta framför, dvs. öppen resp vriden.
Den första skillnaden mot trikonasana är att parsvakonasana har det främre benet böjt 90 grader.

Utthita Parsvakonasana – Utsträckt sidoställning – extended side angle
Utthita=Uppåtgående, utsträckt, öppen.
Parsva=sidan
Kona=Vinkel, hörn

Parivrtta Parsvakonasana – Vriden sidoställning – revolved side angle Parivrta=runtsnurrade, vriden, roterad
Parsva=sidan
Kona=Vinkel, hörn

Effekter:
Minskar onödigt fett runt midja och höft.
Frigör spänningar i höften, höftmusklerna stärks.
Hjälper matsmältnningen då matsmältningsorganen aktiveras. och utrensning i kroppen.
Trimmar ankel, knä och lår musklerna, öppnar upp i lederna!
Minskar ev. smärtor i korsryggen och underlättar andningssvårigheter.

Parivrtta har likvärdiga effekter med Utthita men också med den vridna triangeln ( Parivrtta tri konasana) där vridningen hjälper till att korrigera rätt ryggraden och rätar ut ryggens eventuella felställningar. Vridningen sägs också lugna nervbanorna.

UTTHITA PARSVA KONASANA

Teknik:
Stå brett isär med benen. Placera den främre foten med tårna rakt mot smala mattkanten, den bakre foten parallell mot smala mattkanten. hälarna är på samma linje. Böj det främre benet 90 grader. Var noga med att knät pekar i samma riktning som tårna. och se till att knät är ovanför hälen i sin vinkel. Är knät förbi så öppna avståndet, kan du inte böja minska avståndet!

Höften på den sida du har det böjda benet ska rotera in under, låret ska vara aktivt in mot höften och håll koll på stabiliteten i det främre benet.
Det bakre benet som sträcker är också aktivt. Hamstrings jobbar och knäskålen lyfter mot låret som stabiliserar. Bröstkorgen ska öppna upp och sträckas ”bakåt” så att bröstet expanderar. Tänk att sidan av kroppen ska vara öppen i ett plan och att den bakre foten grundas i golvet och skjuter kraften upp längs med sidan av benet upp mot bröstkorgens sida och till handen.
Blicken mot övre armen, mot handen om möjligt, nacken ska vara mjuk.

PARIVRTTA PARSVA KONASANA

Teknik:
Utgångsläge precis som UTTHITA med undantaget att bakre foten nu riktas mot främre.
rotera fram överkroppen mot det böjda benet och vrid överkroppen till utsidan av knät. Målet är att få ner den motsatta handen i golvet på utsidan. Dvs om höger ben är fram och böjt ska vänster hand i golvet utanför det böjda benet. Den andra axeln ska uppåt mot taket och armen ska som i förra sträcka ut längs örat och blick upp mot handen.

Notering:
Ofta lärs inte Parivrtta ut till nybörjare över huvudtaget.
Många lär sig den med att sätta händerna i namaste på utsidan av knät, en del lär den med att hälen har lämnat golvet, vilken jag ogillar då hela grunden blir ostabil.
När jag lär ut till nybörjare brukar jag jobba från grundpositionen och placera handen på knät och den andra i höften, för att i första hand jobba i överkroppens vridning.
Ett sätt att gå in i Parivrtta som jag lärde mig av Paul Dallaghan är att göra det med bakre knät i mattan, när man har vridningen reser man sig upp i benet roterar in foten och grundar.

Nybörjare i Utthita kan börja med att placera hand på knät sedan underarm för att så småningom börja jobba med handen på utsidan.

Vinyasa:

Samastitih

Ekam andas in och kliv/hoppa till höger, landa i paralella fötter, öppet bröst och utsträckta armar. Dve vrid höger foten 90gr och böj samt sätt handen på utsidan samtidigt som vä atm sträcker. 5 br Trini andas in kom upp i öppet bröst och sträckta armarigen. Chatvari, vrid vänsterfoten 90gr ochkom in i rörelsen mot vä, 5 br

Pancha andas in kom upp i paralella fötter och armar ut.

Dve andas ut vrid höger fot 90 gr och böj knät kom ner med vänster hand utanför höger foten och sträck den högra upp längs örat 5 BR. Trini andas in kom upp, chatvari andas ut och kom in i rörelsen på andra sidan

utthita parsvakonasana

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.