Yogans effekter – Hasta Padangusthasana & Pada Hastasana

Veckan som har gått har varit varierande tidiga morgnar. Oftast har jag varit uppe innan fem och varit på mattan halv sex.
Att göra Pranayama på morgonen är fantastiskt. Jag får inte riktigt till någon lång praktik av asana på morgonen då tiden är knapp. Men imorse yogade jag innan klassen och gjorde hela primary. Härligt!

I yogafördjupningen ska vi till nästa vecka i januari ha lärt oss alla asana med namn, vad de är bra för och hur vi räknar vinyasan i varje del så nu tar jag några i taget

Vi börjar med de första stående, Hasta Padangusthasana och Pada Hastasana!

Hasta Padangusthasana – Stortåställning – big toe pose
Hasta=Hand
Pada=fot
Angusth=Stortå

Pada Hastasana – fot handställningen – hands under feet
Pada=Fot
Hasta= Hand

Båda övningarna har likvärdiga effekter på kroppen, den andra är kraftfullare.

Effekter:
Stärker och renar bukorganen, främst mjälten och levern.
Minskar gasbildning
Tar bort överflödigt fett från buk, höft och mage
Främjar matsmältningen
Stärker magmusklerna, höft och benmusklerna

Teknik, att tänka på:
Aktivera rotlåset så att svanskotan hålls ner och man ger kraft till fötterna
Bröstet ska vara i förlängning, det öppnas upp med hjälp av maglåset som ger förlängningen.
Låren ska aktiveras på framsidan och knäna ska lyftas uppåt baksidan av låren hålls mjuka.
Mjuk i nacken.

Notering:
Det är en strävan att sträcka ut ryggen och få den ”konvex” med huvudet ner mot, mellan vaderna. Magen ska sträva mot låren. Detta kan ta långt tid att nå så här långt.
Nybörjare brukar man undervisa att böja benen så att man når sina fötter och därefter efterhand sträcka ut benen. En del går bara ner till vaderna med händerna.
Att tänka på är att OM man har diskbråck bör man ej gå ner i dessa asana utan stanna halvvägs där ryggen är konvex istället, sträckt och rak. I detta läget är effekten då gynnsam för ryggraden.

Vinyasa:
Ekam, andas in samtidigt som man fäller ner tar tag om tårna. Dve, andas ut och in i positionen – stanna fem andetag. Trini andas in och sedan ut.
Pada hastasana kommer direkt härefter
Ekam andas in sträck upp och sätt händerna under fötterna. Dve andas ut och in i pada hastasana, fem andetag. Trini, andas in och andas ut. Kom sedan upp på nästa inandning.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.