AnnaYoga

Man måste inte vara vig eller ung för att börja med yoga! Även du som känner dig stel eller otränad kan ha stor nytta av att sträcka ut kroppen. Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa Yoga. Yogan anpassas för varje individ då vi har alla olika förutsättningar och man börjar där man är.

Jag är av åsikten att alla kan göra något även om man är begränsad i rörelse eller andra hinder, det handlar bara om att göra det på ett annat sätt och att faktiskt acceptera att det är på ett annat sätt. Därför valde jag att påbörja yogapraktiken redan nu 2 veckor efter operationen. Mitt primära fokus idag var andningen och att låta andningen gå så djupt ner som det bara gick och att lätt aktivera maglåset på utandningen. Aktiverade även rotlåset.
Suryanamaskara  gick helt ok förutom urdhva mukha svanasana, som jag inte kunde göra ( uppåtgående hunden) . Jag gjorde fem x A 3 X B följt av nästan alla de stående rörelserna jag modifierade kraftigt i parivrtta trikonasana ( vriden triangel), hoppade över Parivrtta parsvakonasana (vriden sidosträckning) och  Ardha Baddha Padma Uttanasana ( Bunden halvlotus stående) Av de sittande gjorde jag dandasana, pashimottanasana med fokus bäcken och förlängning inget fokus fram, purvottanasana utan att lyfta rumpan samt ardha baddha padma pashimottanasana med ett rep så trycket försvann och utan att gå ner i den. Efter detta följde lite corefokus som rekommenderas att göra efter min operation.

Man börjar med att lägga sig på rygg med fötterna i mattan och knäna upp, andas in genom näsan. På utandningen spänner man magen så att den dras in något ( ner mot golvet. Man kan ha händerna på magen och följa, håller sedan kvar spänningen i ett par sekunder.

Sedan lägger man händerna i svanken och spänner magen som ovan samtidigt som man pressar svanken mot händerna och andas normalt ett par andetag.

Sist skulle man spänna magmusklerna och låta knäna falla åt ena sidan så långt som det känns bekvämt. Växelvis på båda hållen.

Jag gjorde tio av varje coreträning ovan.  Det rekommenderas att göra detta tre gånger om dagen. Kan verkligen rekommendera alla att prova faktiskt. Det var ”jobbigare” än man tror.

Nu väntar vegetarisk lasagne till middag följt av fruktsallad

Om Shanti

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: