AnnaYoga

Man måste inte vara vig eller ung för att börja med yoga! Även du som känner dig stel eller otränad kan ha stor nytta av att sträcka ut kroppen. Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa Yoga. Yogan anpassas för varje individ då vi har alla olika förutsättningar och man börjar där man är.

Igår eftermiddag anlände jag till Stockholm. Bor på ett enkelt vandrarhem i Gamla stan. Bara att gå runt i alla smala gränder och fina hus är en härlig känsla. Det var strategisk val av boende för att vara på plats så nära som möjligt då yogan började 06. i morse. Jag satt hela kvällen och läste Patanjalis Yogasutra. Jag fick ju en utmaning av Maria att läsa och översätta kapitel två. Versionen jag läser är Chip Harfrants översättning. Då boken jag beställde visade sig vara på spanska så kollade jag igenom vad jag hade i bokhyllan. Jag hade två olika översättningar, dels Chip men också Barbara Stoler Millers översättning. Jag valde den förstnämnda då jag redan läst i den mycket tidigare. Nåväl, jag var helt fast i översättningarna, otroligt intressant! Det är som allt jag lärt genom åren finns samlade i sutrorna, allt får plötsligt ett samband och den ena sutran leder till nästa. Det roliga med denna version är att den är direkt översatt från sanskrit med flera översättningar per ord, vilket i sin tur ger mig oändliga sätt att tolka och förstå det i min tur. Ska bli jätteroligt i eftermiddag och se om jag har nytta av det eller kanske får en ny dimension. Morgens practice var jättehärlig, kände mig dock tung i kroppen och hade lite ont i högerhöften.. Ny kunskap i asana! Ibland tycker jag de ”enkla” rörelserna är de intressanta, så som Janu Sirsasana B. Frågade därför Maria hur jag ska jobba i den oich se, det blev en HELT ny asana. Fokuset är inte som jag trott att det sträckta benet ska få mer stretcjh utan det är Mulha bandha som stimuleras. Då jag placerat foten i A positionen ska jag endast föra hälen bak, framför anus. Tårna ska peka framåt och vara riktade mot det sträckta benet. Jag sitter alltså inte på foten. Utöver att jag kände en ny kraft i positionen blev det även den naturliga insteget till C därefter. Det sträckta benet får extra stretch på köpet av att avståndet ökat något och jag ska sträva efter att grunde det benet i golvet. Nu ska jag strosa lite i Gamla stan och se om jag hittar en god kaffe innan det är dags för pranayamaklass och teori.

 

yogasutra

Annonser

4 thoughts on “Första yogamorgonen

  1. Alexandra skriver:

    Anna, det låter härligt och det får mig att läääängta efter ashtanga!

    1. annaYoga skriver:

      Alex, i din ‘nya’ starka kropp skulle det passa dig perfekt! Du har väl inte glömt art vi ska träna huvudstående? Kram

  2. yogachic skriver:

    Massa underbar Maria energi, kan ju inte bli bättre;-) Ser fram emot fler uppdateringar. LOVE Sandra

    1. annaYoga skriver:

      Sandra, det kommer 🙂 jag är glad att vara i bloggyogavärlden igen! Har inte läst bloggar på länge. Läste ikapp lite på din sida!! Så mysigt det är ju bebbe på G. Så roligt. Härligt med yoga och mage.!
      Kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: