AnnaYoga

Man måste inte vara vig eller ung för att börja med yoga! Även du som känner dig stel eller otränad kan ha stor nytta av att sträcka ut kroppen. Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa Yoga. Yogan anpassas för varje individ då vi har alla olika förutsättningar och man börjar där man är.

I somras var jag på Ängsbacka yogafeastival. Jag och dottern!
Det var verkligen stimulerande och lärorikt att göra något bara vi två!
Längtade förvisso väldigt mycket hem till övriga familjen hela tiden. Det var andra gången jag var på Ängsbacka som är ett fantastiskt ställe. Denna gång tältade vi. Riktigt mysigt och helt bekvämt då vi hade lyxen att kunna ta med vasrin madrass i bilen. Två av nätterna sov vi i en jättestor lada på något som heter Puja.  Så här står det på Ängsbackas hemsida:

” Här har du möjlighet att under en hel natt sova till ljudet av gongar. Gongmästarna på festivalen kommer att turas om att spela på gongarna. Detta ger dig en upplevelse utöver det vanliga. Sinnet blir lugnare och du kan uppleva en stor glädje i sinnet efteråt och en större kontakt med din själ. Kan kännas lite som att ha duschat invändigt.”

Det var riktigt häftigt.

Det bästa med Ängsbacka var min lärare Maria Boox som hade klasser varje morgon och en jättekul klass tillsammans med en annan favoritlärare, Underbare Biff  där Maria hade YANGyoga och Biff YINyoga. denna klass var uppe i stora ladan, och det var häftigt att få yoga med alla som var där, det var tämligen proppfullt och alla mattor kloss i kloss, som en enda stor matta alltihop.

I slutet av veckan var längtan hem för stor, så vi åkte hem lite tidigare än vi tänkt från början…

Den sista Mariaklassen gav mig mycket eftersom jag fick personlig vägledning att ta med mig hem på mattan.
Det är fascinerande hur Maria har koll på vad man gör. Jag fick ett huvudord till min practice,  ÖVA!
Och det är ju så sant, blir full i skratt att hon skalar av det så bra och ger mig detta ledord. Till min hjälp gav hon mig det finaste man kan tänka sig.
” Anna det räcker att du gör bara solhälsningarna, du kan göra tre om dagen eller tre A och två B om du vill det. Dedikera varje solhälsning du gör till någon eller till olika personer”
Det var det finaste hon kunde ge mig.
Så numera dedikerar jag olika sekvenser till olika personer eller ibland kanske bara till mig själv.

Namaste

Annonser

2 thoughts on “Yoga dedicated

  1. Anna Germundsson skriver:

    Maria har så RÄTT. När jag själv skalat av min yoga. Satt ett minimum krav som är minimum – för vissa är det andetag för någon kanske det är 60 minuter – det gäller att hitta sitt minimum så går det att öva och få in regelbundenhet. Så för dig blir det kanske tre solhälsningar och att just dedikerade dem till någon tvingar ju en att just göra solhälsningar för annars…tänk om du inte gör dem…då får ju inte person den där positiva energin…. Tack för ett fint inlägg Anna!!! Kraaaam!

  2. Ulrika Forsell skriver:

    Fint! Jag had just commit igång med min homepractice. Det känns underbart. Inga långa stunder på mattan men ändå märker jag en omedelbar skillnad i kroppen. Numera får jag sällskap då och då på mattan av Linn. 🙂 Hur mår din lille kille? Vad SNYGG din blogg blivit. Längesen jag tittade in hos dig. Varm kram ❤ Be Happy!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: