AnnaYoga

Man måste inte vara vig eller ung för att börja med yoga! Även du som känner dig stel eller otränad kan ha stor nytta av att sträcka ut kroppen. Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa Yoga. Yogan anpassas för varje individ då vi har alla olika förutsättningar och man börjar där man är.

Imorse var jag på MYSORE! Ljuvligt för både sinne och kropp. Jag kan inte nog förundras över hur jag utvecklas i yogan på ett helt nytt förhållningssätt till mig själv och min practice. Att ta sig igenom serien på ett nytt sätt och med nya ögon och att känna kraften i kroppen och sakta återse olika asana.

Viktor utforskade yogashalan Imorse. Han har ju nästan lärt sig att krypa, eller nej det har han egentligen inte. Han ålar sig fram och går upp i något vi tycker liknar en Adho mukha svanasana. Upp på tå, sen hoppar han fram, vinyasa :)…
Nåväl han tar sig på sitt egna vis ett par meter nu och idag ville han vara på min matta, filten dög ej. Jag fick verkligen ha koll på honom i mina asana.
Att yoga med en bebis är nya upptäckter hela tiden. Jag jobbar jättemycket med mitt fokus och ujjaiandningen. Tex ville han ha mat mitt i passet( ja vad gör man inte) så jag gick ut och ammade. Och behöll min andning och fokuset inåt under tiden.

Idag fick jag en AHA i chaturangan. Viktor var på min matta, ivägen för min chaturanga, Vilket resulterade i att jag vred in armbågen lite till, som en spiral där jag hade mer kraft i handbasen och vilken skillnad! Kunde känna en ny kraft mycket starkare än förut i hela bålen.
Häftigt, måste prova mig fram här lite.

Ja det är nya upptäckter hela tiden. När jag skulle gå in i janu sirsasana C kunde jag plötsligt känna vilken god hjälp jag hade av Utthita Eka Padasana, när man tar upp benet mot pannan. Det öppnar ju upp inför lotus flera av de sittande bl.a. Att ta sig in i Janu S.
Det är detta jag gillar så mycket med ashtanga vinyasa. Man är aldrig färdig, du upptäcker nya saker hela tiden med sig själv som redskap.

För övrigt var morgonens practice kraftfull. Tror att det är mina styrkeövningar jag gjort för magen. Efter att jag har joggat brukar jag köra 50 snea situps per sida. Plus hålla plankan en minut i taget. Tyvärr syns det inte på magen än men det känns. Jag gjorde inte hela den avslutande sekvensen idag eftersom bebbe inte ville mer. Jag gjorde sirsasana och Pincha Mayurasana samt de sittande sista. Kände även här att jag hade mer styrka i magen än tidigare.

Så summan av morgonens yoga är att det gav mersmak och att jag har mycket att jobba på och att uppleva och upptäcka i min asanaträning och det är jag glad för.

Namaste

Annonser

3 thoughts on “Chaturanga here i come

  1. Låter härligt! och visst är det förunderligt det där med hur man plötsligt hittar nya små sätt och nya små muskler som gör så mycket. Kul att läsa!

  2. Frida skriver:

    Jag brukar tänka: ”Armbågarna >inbak<"

    😉

  3. Frida skriver:

    Nu blev det fel. Jag brukar tänka: ”Armbågarna -in- och fastklistrade längs med överkroppen, axlarna -bak-, öppet bröst, mjuuuuuk nacke”

    😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: