Bekanta sig

Vi börjar komma in i små rutiner nu. Bekantar oss med bebisen och tolkar de olika signalerna, trött eller hungrig, sociala behovet osv.
Oftast somnar han vid halvåtta på kvällen och vaknar sedan en eller två gånger. På morgonen väcks vi av en jollrande liten bebis allt från halv sex till halv sju, men oftast den tidiga tiden. Tur  att hans mamma är morgonpigg! Jag försöker tänka att han inte behöver äta hela tiden, utan efter att ha sovit och vaknat på morgonen väntar vi lite med amningen, så som det är just nu:-) I morse gick vi upp halv sex, Viktor satt i sin babysitter bredvid min yogamatta. Jag gjorde 5 suryanamaskara A, 3 B samt de första stående. Hann till Prasarita Padottanasana A sedan blev det amning.
Känner att jag sakta men säkert bekantar mig med mattan. Det är ju inte på långa vägar vad det har varit en gång, men sakta så smyger sig olika asana tillbaka. Upplever mig själv väldigt stel. Kan inte ens böja mig hela vägen ner i uttanasana. Armarna och skuldrorna är svaga och chaturangan känns som ett minne blott.
Men ”Do your practice and all is coming” …
Promenerar fortfarande mycket. Igår blev det två härliga promenader, sammanlagt 2 ½ timme. Pappa var med på morgonen och storasyster på eftermiddagen. Härliga vår som inspirerar och snart förhoppningsvis tänker stanna i Skåne.
Namaste

Annonser

4 reaktioner på ”Bekanta sig

  1. Låter fantastiskt med en 5-veckors som sover så mycket (från halv åtta till sex?!) Själv vill min lillprins äta var 2-3 timme…
    Han växer för var dag och tiden rullar på fortare än någonsin i mitt liv just nu, gäller att stanna upp och fånga ögonblicken, eller hur? Som förstagångsmamma känner jag att jag först nu börjar få lite kläm på tillvaron, men det är svårt att hinna med sig själv så klart och yogan får verkligen vänta (med rätta). Själv försöker jag få till en längre promenad och ett yogapass varje dag, oftast blir det ca 30 min med stående och ngr sittande. Har fortfarande ont av att sitta (AJ!) så det blir väldigt lite sittande just nu. Har börjat med bryggor! Det rasslade till i ryggen när jag gjorde den första gången, det var MÅNGA månader sedan kan jag tala om, men nu känns det SÅ BRA. Orkar bara 5 andetag, sen går jag sakta ner på huvudet igen. Det här med att bekanta sig med rörelserna igen är verkligen som att återse gamla vänner igen, eller hur?
    Kram
    Shanti
    Om
    /Frida

  2. Hej vännen. Ja det är nog lite lyxigt att han sover så mycket. I natt så vaknade han en extra gång eftersom han var för trött för att äta sig mätt första. Har du provat att ta upp honom när du själv lägger dig, eller innan du somnar så du försigkommer honom? Jag har gjort så och då har jag märkt att det dröjer längre tills han vaknar. Ja visst växer de snabbt! Viktor vägde nästan 5 förra veckan! En klump.. Vi ska på första läkarbesöket idag, spännande. Så sant med ögonblicken, här och nu. Det yogiskt rätta! Tyvärr är det så lätt att se framåt så har man plötsligt missat det. Bra gjort med din yoga, härligt med daily practice. Så duktig har inte jag varit. Låter underbart med ryggöppningen. Att du har ont i sittande är det efter förlossningen? Bekanta sig med sina vänner sina rörelser helt sant. Jag tänker just nu, att så här är det att vara nybörjare:-)
    Kram

  3. Bra tips att förekomma honom, tack för det ska genast prova!
    Nu har jag börjat köra hela stående utan modifiering, känns utmanande varje dag men benen har blivit märkvärt starkare sedan innan graviditeten! Jag gick ju upp närmare 30 kg (!) så jag tror att viktuppgången i sig kan ha stärkt mina lårmuskler, har aldrig känt mig så stark i Utthita hasta padangustasana som nu, häftigt! Jag har fortfarande ont i underlivet sedan förlossningen, därav svårt med sittande. Hoppas det går över snart. Vet inte varför det tar sådan tid, funderar på om det kan vara skadade nervtrådar eller fantomsmärtor från bristningar?

  4. Åh vad avundsjuk jag blir. Hela stående, fantastiskt!
    Jag är i fjällen har precis yogat och undervisat två kompisar:-) Härlig känsla att du känner dig starkare. Har du gått ner mkt av det? Känner ej till gällande bristningar. Kanske man kan ha en tempurkudde och sitta på, den anpassar sig ju efter kroppen.
    kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.