Att yoga efter graviditeten

Det känns oerhört svårt att säga vad som är rätt eller fel här. Återigen handlar det väl om att känna in sin kropp.
Att man när man yogar låta kroppen följa känslan och andningen.
Jag känner både nu efter förlossningen och med yogan under graviditeten att det gäller att yoga kravlöst att följa känslan.
Och min känsla just nu i kroppen säger att jag kan göra några försiktiga asana. Eller att göra några suryanamaskara ( modifierade) mest för att bekanta mig med mattan igen och behålla en kontinuitet.  Jag har letat lite grann i mina böcker vad som rekommenderas och inte.
Geeta Iyengar ( BKS Iyengars dotter) Skriver så här:

Första månaden efter förlossningen ska man vila i Savasana samt göra ujjayi och Viloma Pranayama ( Man ligger i Savasana andas ut inandning 2 sek, kumbhaka 2 sek, inandnin 2 sek kumbhaka 2 sek, tills lungorna är helt fulla sedan lång utandning) Rekommenderat 20-30 minuter och gärna både på morgonen och kvällen. Dessa pranayama sägs vara bra för bröstmjölksproduktionen samt att dra ihop magen igen, och livmodern samt inre massage av ryggraden, det lugnar ner nervsystemet i kroppen.

Den andra månaden kan man börja med lite asana
första veckan: Vrksasana, Utthita trikonasana, Utthita parsvakonasana, Salamba sarvangasana samt halasana
andra veckan: Lägg till virabhadrasana B plus uttanasana
tredje veckan: Lägg till pashimottanasana, janu sirsasana, salamba sirsasana och Maha mudra
fjärde veckan: Parvatasana, Navasana, Setu Bandha Sarvangasana, Bharadvajasana

Hon poängterar att detta är anpassat utifrån hennes kropp och känsla, det kan vara helt fel för andra. Yoga är personligt.

Den tredje månaden Kroppens organ börjar återhämta sig och bli starkare igen efter förlossningen.
Efter sex månader kan man återgå helt till sin vanliga practice.

Saraswathi Rangaswamy, dotter till Patthabi Jois svarar på frågan om graviditet att man under de tre första månaderna efter graviditeten bör avstå från asana men därefter kan yoga igen. I Indien ligger kvinnorna till sängs de första tre månaderna och både mor och barn tar oljebad varje dag.

Samtidigt får man tänka på att det inte är så många indiska kvinnor som utövar yoga på det sätt som vi västerlänningar gör.
Och det är nog väldigt individuellt från kropp till kropp. För mig att gå från att ha yogat lite varje dag till att inte göra asana alls är jättekonstigt, därför gör jag yoga på det sätt som min kropp vill att den ska vara just nu med hänsyn till saker och ting som ska undvikas.
Tex sidovridningarna och navasana, setu bandhasana som är för kraftfulla just nu. Min kropp vill också vara försiktig med framåtböjarna.
Lite snäll yoga varje dag blandat med långa promenader och knipövningar,
Det är så det är just nu.

Annonser

2 reaktioner på ”Att yoga efter graviditeten

  1. Du skriver så sant, Anna. Yoga handlar om att lyssna in kroppen, att lära känna sina begränsningar och att balansera sinnet. Jag tycker sanskritöversättningen för yoga är väldigt talande också: ”möte”, eller ”väg”. För mig finns det egentligen aldrig något tillfälle då du ”bör” avstå från din practice helt, eftersom yoga är en livsstil, ett förhållningssätt och något man om man utövar det rätt, integrerar i livet som något konstant. Det innebär inte att man kör hard core vinyasa varje dag eller att man yogar dogmatiskt och enbart fysiskt, utan att man varje dag, varje ögonblick på mattan lyssnar in kroppen/sinnet och tillgodoser vad dessa behöver just för stunden. Yogar man utifrån sådana premisser handlar yoga om medveten närvaro och välbefinnande. Att undvika yoga är för mig som att undvika att andas eller att undvika att tänka. Jag tror problem och skador uppstår när vi inte yogar, dvs. när vi applicerar yoga som begrepp på något som egentligen INTE är yoga. Enkelt uttryckt tror jag vi skadar oss när vi använder asanas i fel syfte och på fel sätt, och sedan försöker intala oss att vi gjort yoga. Tack för dina lästips. Namaste

  2. Yoga är ju att känna in och vara i sin kropp. Följa den och uppmuntra den.
    Låter fint att du är i din yoga och att du låter den hända.
    Många kramar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.