AnnaYoga

Man måste inte vara vig eller ung för att börja med yoga! Även du som känner dig stel eller otränad kan ha stor nytta av att sträcka ut kroppen. Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa Yoga. Yogan anpassas för varje individ då vi har alla olika förutsättningar och man börjar där man är.

Ja, det blev ju en uppdatering igår, nya tag!
Fick så härlig uppmuntran och inspiration att jag faktiskt gick upp och yogade imorse.
Maria tipsade om yogafilmer hon hade när hon var gravid. Så dessa sattes på imorse, Tack!
Ingen ashtanga vinyasa utan bara en lugn och skön yoga. ( Vilket jag normalt tycker att ashtangan är…)
Jag avslutade med en ushtrasana, kamelen som sträckte ut och öppnade skönt både i rygg och bröst.
När jag stod i adho mukha svanasana fick jag erfara en stelhet… kunde precis grunda hälarna i mattan.
I Janu Sirsasana kändes det på hela undersidan av det utsträckta benet. Men jag vet att det kommer tillbaka.
”Do Your practice and all is coming”

Om shanti

Annonser

5 thoughts on “Morgonyoga gravid vecka 35

  1. Maria skriver:

    Men så trevligt! Och ja, yin yoga och liknande övningar känns betydligt mer passande för höggravida än ashtangayoga, även om det såklart finns kvinnor som säkert ashtangasvettas i det sista. Förmodligen samma typ av kvinnor som cyklar (!!!) till förlossningen 🙂

  2. Anna skriver:

    Härligt att du kommit igång med yogan igen! Tänk på att din kropp jobbar för fullt VARJE dag nu och tar hand om en person till så gravidyoga är utmärkt för er två! Njut av graviditeten! Ashtangan finns alltid kvar. Den väntar på dig tills du är redo igen! Kul att se att du har uppdaterat och skönt att du har fått sluta jobba och kan förbereda dig inför det nya livet! Gott nytt år!

  3. annaYoga skriver:

    Anna. Wow vilken fin hemsida du gjort. Måste nu berätta att du och jag har träffats! På Mudita, Österlen på Tiwari kurs och på mitt jobb faktiskt, förra januari då ni var på vinterbröllop i vår festlokal.! Vi pratade under kvällen om yoga och Michael Stone bland annat. Tror att du vet?
    Jag lovar att njuta av tiden som är kvar. Gott nytt år tillbaka och lycka till med Yogamala!
    kram

  4. Alexandra skriver:

    Låter underbart anna! Själv dammade jag av min yogamatta igår jag med. Kom inte så långt för motståndet är kompakt. Det är som att kroppen vill, men inte the mind. Hursomhelst – satt en stund på mattan i morse. Tror att vi slöt fred. Får se om jag kan ta mig till en och annan asana i morgon 🙂

    Hoppas ni är friska, vi rings snart så får vi prata om onsdag!
    Kram
    a

  5. Anna skriver:

    Hej Anna! Jag minns dig!! Vi pratade en del vid min väns bröllop!! Ååh vad jag saknar Tiwaris workshop. Hoppas han kommer tillbaka i år! Tänk på graviditeten är ingen sjukdom men det är en belastning för kroppen så yoga varsamt. Lyssna på kroppen. Det är härligt att kunna stå på huvudet MEN tänk på att det blir onödigt tryck på leder, organ, skelett med mera som _inte_ är vana att ta den extra vikt och tryck som uppkommer i och med bebisen. Så yoga varsamt! Tänk också på att träna magmusklerna (ja det går, genom att verkligen trycka naveln mot ryggraden) – katten är t.ex. en utmärkt övning som gravid (svanka dock aldrig)! Och du kan öppna upp överkroppen utan att direkt behöva gå upp i brygga….det är ju en ganska onaturlig ställning för barnet att vi står i brygga… Hur känns det nu att snart få en ny familjemedlem i hemmet? Hur känner syskonen det? Lycka till!
    Ps Precis startat en egen blogg mamahealth.wordpress.com men inte riktigt kommit igång ännu och det tar nog några veckor till för först ska jag på semester! Wohoo! Första semestern på år! Härligt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: