AnnaYoga

Man måste inte vara vig eller ung för att börja med yoga! Även du som känner dig stel eller otränad kan ha stor nytta av att sträcka ut kroppen. Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa Yoga. Yogan anpassas för varje individ då vi har alla olika förutsättningar och man börjar där man är.

Nu har det satt igång med sommarschemat, yoga fem dagar i veckan. Tyvärr är det ju lite långt för mig att köra så många dagar och jag jobbar fortfarande.
I söndags var det premiär för mig, härligt härligt. Jag fick tilldelat ustrasana (kamelen) innan mina dropbacks. Provade också att göra kapotasana med hjälp. Ner var inga problem men huvudet på fötterna var svårare. Jag är väldigt förtjust i alla bakåtböjarna så det är kul med utmaningar. Efter yogan drack vi chaite i köket och pratade en stund.
Söndagens resterande timmar ägnades åt att bryggbada, dvs. man ligger och solar och tar lite dopp emellanåt. Sambon sjösatte sedan vår båt och vi åkte ut på sjön ett tag.

Måndag, åter till vardagen, mycket jobb, tisdag likaså (klämde dock in en lång lunch med bästa vännen så jag fick jobba länge på kvällen..)
I morse blev det återigen Mudita, jag har styrt om jobbet så jag börjar senare och slutar senare, då hinner jag precis vara med. Dock inte assistera på nybörjarklassen, men det ska det nog kunna bli lite nästa vecka då min semester börjar.  Dagens practice var mycket bra vi fick fokusera på inandningen, se till att våra inandningar verkligen avslutades till fullo. Bla fick vi notera jobba med att andas ut lite till på väg från urdhva mukha svanasana till Adho Mukha Svanasana, det betydde att utandningen påbörjades när jag nästan hade A.M Svanasana.
Lite svårt inledningsvis men när jag kom till vinyasa kunde jag plötsligt känna två saker, det ena att jag med hjälp av ”andningsförskjutningen” lugnade ner andningen och vinyasan och att jag fick en annan kraft bakåt,  Coolt. Samma teknik gällde i Suryanamaskara B, När man står , har kommit upp i virabhadrasana utnyttja den inandning som finns kvar( det gör det ofta) på väg halvvägs ner med händerna. Börja utandningen ungefär när du har händerna vid knäna och har kommit ner en bit med ryggen. Detta gör två saker, inandningen blir kraftigare men framförallt kan du ta längre tid på dig ner till chakrasana, Det krävs ju en väldigt lång utandning annars i förhållande till inandningen, och att ta sig ner hela vägen till chakrasana från virabhadrasana är ju en LÅNG rörelse. Man kan experimentera lite.
Jag gjorde Marichiyasana C och D felvända idag för att öppna upp framsidan, överkroppen lite mer. I den varianten kunde jag notera att jag plötsligt jobbade på spiralerna i ryggraden.
Mycket spännande och intressant.

Ser fram emot imorgon

Namaste

Annonser

One thought on “Andas in och andas ut

  1. Mattias skriver:

    Det är konstigt hur den subjektiva upplevelsen påverkar minnesåtergivningen. Jag minns bestämt att vi satt i växthuset! hehe

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: