AnnaYoga

Man måste inte vara vig eller ung för att börja med yoga! Även du som känner dig stel eller otränad kan ha stor nytta av att sträcka ut kroppen. Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa Yoga. Yogan anpassas för varje individ då vi har alla olika förutsättningar och man börjar där man är.

Igår kom ett efterlängtat paket med posten med ayurveda varor som jag beställt. Kaphathe, Sidenvantar för torrmassage, fotkräm, ögongele och en kapha massageolja. mm.
Barnen var mycket begeistrade och frågade om de olika sakerna. Jag fick berätta om morgonritualen, det är meningen att man ska göra med massage drycker etc. Teet provades på kvällen.

Det var en konstig natt, Dottern, B vaknade och kunde inte sova, det kändes som hon var mitt i natten, men i själva verket var hon inte ens 24.00, Somnade ganska snart om. Steg upp klockan fem när klockan ringde. Något yrvaket satte jag mig upp och skulle smörja in mig i min nya Kaphaolja. Typiskt nog var jag nog inte riktigt vaken, jag spillde ut halva flaskan på golvet… En behaglig doft spreds, men synd på den fina oljan. Duschade och gick sedan upp.  Kom dock inte riktigt igång på mattan utan satt mest i några yinpose och gjorde fem suryanamaskara A och två B.

Jag hade fått lova B att hon skulle få göra morgonritual imorse så jag väckte henne och gick igenom oljemassagen.
Sedan fick hon duscha och smörja in sig med krämer, och fick håret uppsatt. Tror att hon kände sig ganska ompysslad, detta händer verkligen alltför sällan.

Jag fick en bok också i mitt paket, försökte läsa lite i den med det här med doshornas olika tider på dygnet,
Det jag kunde utläsa var att det kan förflyttas med sommartiden, att man särskilt på morgonen kan utnyttja ljuset. Man kan generellt ( många kan, kanske inte alla) sova mindre på denna tiden, men man bör med fördel ta av morgontimmarna, inte kompensera och vara uppe länge på kvällen.
Det stod inget skrivet om dosha månaderna mer än hur det är i Sverige. Jag får leta vidare.

God middag ikväll blev det, Kicheri! En gryta med basmatiris och mungbönor.
Kryddas rejält med en mängd olika kryddor, ghee, purjo, färska örter, och grönsaker. Jag hade morötter och broccoli i min.

Om shanti

Annonser

6 reaktioner på ”Morgonritual med ayurvedaprodukter

  1. Marika skriver:

    Anna, jag har också börjat snoka lite på det här med ayurveda och tycker att det du skriver är mycket intressant. Just nu kan inte ens trumpet fanfarer få mig upp tidigt fast jag går och lägger mig tidigt. Ändå vet jag med mig att på sommaren är det inga svårigheter alls.

    Till en annan sak; jag kommer att vara i Skåne i sommar, mellan Sjöbo och Tomelilla, och skulle tycka det var kul att prova yoga någonstans. Jag gör Hatha yoga sen tre år tillbaka. Vet du något bra ställe eller tror du jag skulle kunna testa Mudita?

    Allt beror förstås om min mamma behagar passa mina pojkar…inget självklart alls…

  2. annaYoga skriver:

    Hej Marika.
    Ayurvedan säger att ju mer man sover desto tröttare blir man…
    Sedan är det individuellt hur mkt det är beroende på vilken dosha man är.
    Se fram emot sommarens ljus nu, det kommer att gå jättebra!
    Självklart ska du prova mudita i sommar. Hela stället andas yoga!
    Kan nog tycka att du skulle kunna prova ashtangayoga för nybörjare, det är en ledd klass. 09-11.00, onsdag till söndag. Sedan finns det hathayoga 11-12.30 samma dagar.
    Det kan vara utmanande för dig att testa ashtangan om du har tränat hatha i tre år.
    Då kanske vi ses i sommar:-)

  3. Annika skriver:

    Hej Anna,
    Jag har aldrig varit på din blogg förut – ramlade in på den av en händelse. Jag brukade träna ashtanga förr om åren 1999-2007 men har numera lämnat ashtangan (kanske inte för gott men just nu går den inte ihop med mitt liv riktigt) – går på viniyoga ett par gånger i veckan och försöker få igång en self-practice igen.

    Hursomhelst, min ayurvedabok, från Tyskland, av Ernst Schrott säger också att dagsrytmen bestäms av soluppgång och solnedgång, snarare än klocktider. Soluppgången är satt till kl. 6 och solnedgången till kl. 18 även i hans bok men det är solens rörelser på himlen som är avgörande. Dvs. vatatiden inträffar två timmar före soluppgången och kaphatiden två timmar efter. Pitta de två timmarna då solen står som högst på himlen och vata de två före solnedgången.

    Det är kanske därför vi svenskar blir så rastlösa på våren och sommaren för att kaphatiden kortas av och vatatiden förlängs iom de långa och ljusa timmarna före solnedgången.

    Och isånafall skulle man väl behöva 1. skapa en ”konstgjord” solnedgång (dvs. sova i riktigt becksvarta rum) eller 2. försöka balansera ut vatan med yoga (typ forward bends, moon sequence eller restorative) eller vatate eller så om kvällarna för att balansera svenska doshor om försommaren. Men jag har aldrig gått till en ayurvedaspecialist i just Sverige så jag kan inte säga om det stämmer (jag bor numera i Colorado).

    Ha det bra,
    Annika

    PS. om hur det fungerar i andra länder: egentligen kan det nog vara svårare att balansera doshorna i Sverige än i andra länder eftersom dagsljuset går till såna extremt långa eller korta dagar om sommaren och vintern jämfört med länder som ligger närmare ekvatorn.

  4. annaYoga skriver:

    Hej Annika
    Vilken tur att du hittade hit. Det här var jätteintressant. Anade att solen var svaret på något sätt. Det är mycket intressant. Och som du säger förmodligen speciellt i Sverige. Det är väl också så att det finns olika väder – kaphaväder, vata och pitta väder, kan jag tänka mig iallafall.
    Det kan ju vara så att ”tiderna” är anpassade efter Indiens väder.
    Vad spännande, att du bor i Colorado. Jag har en liten dröm att få åka dit och gå teachertraining för Richard Freeman. Har du gått för honom?
    Blev också nyfiken, vad är viniyoga?
    /Anna

  5. Annika skriver:

    Viniyoga är en form av yoga som fokuserar på elevens individuella behov och är mycket inriktad på healing. Den använder en form av ujjay-andning men andningen är så mjuk att den aldrig ”hettar upp” kroppen som den gör i ashtanga. Snarare ska eleven fokusera på att förlänga och mjuka upp andningen mer och mer och röra sig extremt långsamt. Jag har bara tränat det i knappt två år och på en låg nivå. Halkade in på det därför att läraren var extremt erfaren (speciellt för att vara i den lilla småstad jag bor i) men även för att den lägger så stor vikt vid mina individuella behov (jag har haft ett par väldigt jobbiga år med extremt mycket stress) och för att den används speciellt vid rygg och axelbesvär vilket jag har haft en hel del problem med de senaste åren.

    Som jag förstår det så användes termen först av T.K.V Desikachar men han lade senare bort den. Rörelsen härleder dom till Sri T. Krishnamacharya på 1970-talet. Det största institutet leds tror jag av Gary Kraftsow. Stilen användes ofta som yoga therapy i individuella sessioner men min är en grupp, det är bara att varje gång innan vi börjar så går vi rummet runt och alla får berätta vad dom speciellt behöver från den klassen just den dagen.

    Jag har inte varit hos Richard Freeman men han är bara ca. en timme härifrån så någongång i framtiden när jag är redo att återvända till ashtangan så skulle det vara jättekul. Jag tror inte jag är redo nu – jag kan inte göra vinyasa för det förvärrar mina axlar och min rygg – och eftersom jag är nästan helt och hållet pitta så triggar ashtangan min tävlingsinstinkt. Jag behöver en långsammare form av yoga utan att ”bygga” på en serie just nu känner jag, delvis för att läka upp en del av mina fysiska problem och delvis för att stärka mig och fokusera på meditationen utan att sikta på vissa (fysiska) mål.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: