AnnaYoga

Man måste inte vara vig eller ung för att börja med yoga! Även du som känner dig stel eller otränad kan ha stor nytta av att sträcka ut kroppen. Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa Yoga. Yogan anpassas för varje individ då vi har alla olika förutsättningar och man börjar där man är.

Imorse väcktes jag av en pigg och glad hund som sprang med sina gosedjur fram och tillbaka för att se om någon ville vakna. Klockan var tio i fem!
Så upp gick jag och körde en timmes yoga, Härligt!
Jag körde till Karin Björkegrens video. Det var ej helt lätt för de fem andetagen var mycket kortare än vad mina brukar vara så det blev snarare 3 ½ andetag för att hänga med.
Det var också några saker som var annorlunda jämfört med hur jag brukar göra/är lärd.
I Pashimottanasana gjorde hon alla fyra varianterna med armarna, dvs att efter att ha hållt i tårna håller man händerna över fötterna, denna har man inte kvar längre i Mysore då den, vad jag har fått sagt blir felaktig med axlarna/skuldrorna. Likaså direkt efter Utkatasana gjorde hon Bakasana och därifrån direkt bak i Chaturangan.
Hur gör andra? Jag gjorde fram till Trianga Mukhaikapada Pashimottanasana därefter Navasana, tre Urdhva Danurasana och avslutningen med 25 andetag i Salamba Sarvangasana och de andra skulderstående. Sedan 25 andetag i Sirsasana, fem endetag i sirsasana B .
Efter detta en väldigt kort savasana då klockan plötsligt var tjugo över sex och familjen skulle väckas.
Jag avslutade allt med nässköljning.

Redo för dagen!

Namaste

Annonser

One thought on “Underbar morgonyoga

  1. Nina skriver:

    Jag har gjort Paschimottanasana utan den med att hålla om tårna ovanifrån – eller, när jag började så gjorde vi alla fyra, men så föll denna bort efter bara nån månad. Bakasana har jag inte blivit lärd att göra i detdär skedet, men gör den ibland, eftersom jag tycker om den och gillar vinyasan i den sekvensen. Det finns en del andra ”finesser” i dendär dvd:n som jag inte heller blivit lärd och som Karin själv sade när jag yogade för henne att man helt enkelt får välja själv hur man vill göra. Jag tycker tex. inte om att sätta händerna i sidan inför Padangusthasana, utan jag sträcker mej helst bara uppåt från uddiyana bandha och när jag kommer ner med rak rygg så följer bara armarna liksom med och så greppar jag tårna inför ryggsträckningen.

    Intressant att du tog upp dethär, för jag har funderat ibland hur andra gör vissa saker och sen är det intressant att se hur olika lärare lär ut.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: