AnnaYoga

Man måste inte vara vig eller ung för att börja med yoga! Även du som känner dig stel eller otränad kan ha stor nytta av att sträcka ut kroppen. Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa Yoga. Yogan anpassas för varje individ då vi har alla olika förutsättningar och man börjar där man är.

Söndagar är ju som bekant den dagen jag åker på mysoreklass, Och yogar för min lärare.
I morse var en fantastisk morgon. Solen sken redan vid halv sex tiden, jag njöt av varenda minut av resan ner till Baskemölla.
Över de vackra Brösarps backar, över Kiviks stora fält med havet som närmsta granne, fruktodlingarna, trevligt sällskap i bilen av min yogakompis, Kultiration i högtalarna. Perfekt start på en bra söndag.
Yogaträningen gick bra, vi gjorde en jättebra pranayama övning idag.
Kapilabhati, först  med utandning på 2 sek, sedan snabbare, med en sekund på utandningarna. Mellan varje set satt vi och bara iaktog kroppen och den naturliga andningen. Sedan gjorde vi en annan pranayama övning, Man andas in ( ujjai) tar höger pekfinger och tumme täpper för näsborrarna böjer hakan inåt, håller jalandhara bandha – Kumbhaka! Kumbhaka =andhållning. Man lyfter huvudet upp släpper tummen och andas ut genom vänster näsborre, dubbelt så långt som inandningen var.
Vi gjorde vanlig ujjai med mula bandha och udiyana bandha. Dristi på nästippen, den känslan och andningen fick vi sedan ta med oss under asanadelen. FOKUS PÅ ANDNINGEN! Mina asana gick bra, kände ingenting i ryggen. Det var inte så mycket folk så jag fick massor av assistans.
I Parivrtta Parsvakonasana fick jag en mycket bra justering. Kent lyfte upp axeln och vred in höften varpå jag ”lätt” kunde nå golvet och göra hela positionen fullt ut.
Jag blev rättad i Ardha Baddha Padmottanasana – när jag har andats mina fem andetag ska jag på inandningen böja på benet och sträcka upp överkroppen, dristi framåt. På utandningen släpper jag lotusfoten och kommer ihop med händerna i namaskar, på NÄSTA utandning kommer jag upp. Alltså ett andetag som jag inte gjort där tidigare.
I marichyasana C kom jag mycket djupare in än jag brukar, kan bero på justeringen jag fick i parsvakonasana.
En försiktig Supta kurmasana, då foten fortfarande gör ont. Lyftet efteråt blev däremot mycket starkt och med benen raka.
Jag fick göra backdrops idag, känner att det går bättre och bättre. Jag gillar verkligen backdrops. Ska bli häftigt när man kan göra dem själv.
Efter träningen blev vi bjudna på chai i det mysiga köket, där vi satt och pratade en timme.

Åh denna underbara Ashtanga YOGA jag älskar det.

Santosha

Annonser

3 reaktioner på ”Mysore

  1. Alexandra skriver:

    ÅH! Jag som längatat hela veckan!! Har inte försovit mig så sen småskolan!! Vaknade en minut innan du ringde, helt förvirrad. Min philips wake up light hade kvittrat som småfåglar sedan 05.45, och jag drömde att jag vilade under ett träd!

    Nåja – det är söndag snart igen.
    Vi kan väl höras i veckan?

    kram!

  2. Nina skriver:

    Åh det är så underbart att läsa om din yoga! Det är nästan så att man yogar själv… har ju haft en svacka i mitt yogande ett tag.. men nu när allt har vänt så ska jag ta tag i det igen.

    Ha det gott!

  3. Nina skriver:

    Underbara yoga. Vilket härligt inlägg du skrivit, det känns precis som Alexandras Philips Wake up light i kommentaren ovan 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: